Wanneer je nog een mailtje moet sturen…
De balans tussen wat ik doe & mijn energielevel
Dan gaat er dus iets mis. Je herkent het vast: tijdens een pauze in de lerarenkamer ben je bezig met kleine taken die weinig resultaat opleveren, terwijl je je later op de avond uitgeput terugvindt achter je laptop om die ene dringende oudermail te versturen. Wanneer je bruist van de energie, lijkt het alsof je altijd bezig bent met randzaken die je agenda vullen maar je klas niet vooruithelpen. Wanneer je moe bent, blijven juist die essentiële taken liggen die echt niet kunnen wachten, zoals het plannen van oudergesprekken of het bijwerken van je administratie. Dit heeft niets te maken met het tijdstip van de dag, maar alles met de verkeerde momenten kiezen voor de juiste taken, en daarop leeglopen.
Vaak zie ik dat leraren volledig uitgeput raken en geen energie meer hebben om na schooltijd iets voor zichzelf te doen
Het is een klacht die ik vaak hoor van leerkrachten die naar de schoolvakantie toeleven. Niet per se omdat ze eropuit gaan, maar omdat ze eindelijk even niets hoeven. Alles kost moeite, van het voorbereiden van lessen tot het bijhouden van de administratie, en dan heb ik het nog niet eens over de dagelijkse gesprekken met ouders en collega’s. Vaak zie ik dat leraren volledig uitgeput raken en geen energie meer hebben om na schooltijd iets voor zichzelf te doen – of dat nu sporten is, gezellig afspreken met vrienden, of zelfs iets simpels als een wandeling maken. De overtuiging leeft dat het nou eenmaal zo is in het onderwijs en dat het niet anders kan. Dit hoort erbij, denken ze. Maar is dat wel echt zo?
Je kunt inderdaad horen bij de groep die in de vakantie ziek wordt of simpelweg uitgeput op de bank belandt. Je kunt je voornemen om het in het nieuwe schooljaar anders te doen, maar tegen het einde van de eerste schoolmaand merk je alweer dat je terugvalt in hetzelfde patroon. Je voelt je opgebrand, meldt je misschien zelfs ziek, en hebt nauwelijks energie over voor zelfzorg, laat staan voor wellness of andere activiteiten waar je van kunt opladen.
Ik zie dit vaak bij leerkrachten die zich meerdere keren per jaar ziekmelden, simpelweg omdat hun energie sneller opraakt dan dat ze kunnen opladen. Alles wat je doet kost energie – van het voorbereiden van lessen tot het begeleiden van leerlingen die extra aandacht nodig hebben. Maar wat als ik je vertel dat sommige van deze taken je juist energie kunnen geven, hoe uitdagend of vermoeiend ze soms ook lijken?
Waar je mee moet beginnen?
Start met het herkennen van je eigen energiestromen gedurende de dag en week. Wanneer voel je je opgewekt en wanneer voel je je uitgeput? Het klinkt simpel, maar begin eens met het in kaart brengen van alles wat je doet in een week – zowel op school als thuis. Schrijf je lessen en voorbereidingstijd op, maar ook dingen zoals het bijwerken van je klassenadministratie, gesprekken met ouders, teamvergaderingen, en zelfs het opruimen van je lokaal. Ook privé-activiteiten zoals boodschappen doen, sporten, of tijd met je gezin doorbrengen zijn belangrijk om mee te nemen.
De volgende stap is om te bedenken bij welke van deze activiteiten je moppert. Voel je je moe of heb je er simpelweg geen zin in? Stel jezelf de vraag: is er een beter moment waarop je deze taak wél kunt uitvoeren, zonder dat je het gevoel hebt dat het je compleet leegtrekt? Misschien kun je je administratietijd verschuiven naar een ochtend in het weekend, wanneer je energiepeil hoger is. Of probeer je lessen op een andere manier voor te bereiden, misschien in kleine blokken door de week in plaats van alles op zondagmiddag. Kleine aanpassingen kunnen een groot verschil maken in hoe jij je energie behoudt.
Het klinkt misschien kort door de bocht, maar het maken van kleine veranderingen kan ervoor zorgen dat je werkdag minder vermoeiend aanvoelt. Door bewuster om te gaan met je tijd en je energieniveau, kun je zelfs in de drukste weken beter voor jezelf zorgen. Vaak worden leraren geleefd door de waan van de dag, gestuurd door de bel of de volgende vergadering. Maar als je durft stil te staan bij je eigen behoeften en je dag daarop aanpast, kun je meer energie behouden voor de dingen die echt belangrijk zijn, zowel op school als daarbuiten.
Bij 2Be-Have geloven we dat werkplezier begint met inzicht in jezelf
In onze training ‘Timemanagement’ leren we leraren technieken om niet alleen hun tijd efficiënter te beheren, maar ook hun energie op het juiste moment in te zetten. Hierdoor houd je meer ruimte over voor de dingen die jou energie geven, zodat je met meer plezier voor de klas kunt staan. Interesse in hoe dit voor jou kan werken? Plan een kennismakingsgesprek en ontdek hoe we samen jouw werkplezier kunnen vergroten.
Ontdek wat wij voor jou kunnen doen