Maak van goede voornemens een succes

Hoe maak je van goede voornemens een succes in het nieuwe schooljaar?

Je start het nieuwe schooljaar met frisse moed, vastbesloten om het anders te doen dan vorig jaar. Misschien heb je het voornemen om meer rust in te bouwen, beter met je tijd om te gaan, of minder tijd te besteden aan e-mails en administratie. Je hebt mooie plannen en een duidelijke intentie, maar zodra de hectiek van de eerste schoolweek toeslaat, merk je dat het lastig is om vast te houden aan je goede voornemens. Het voelt als een kwestie van volhouden, en soms zelfs als een kwelling. Wanneer een collega vraagt hoe het met je voornemens gaat, probeer je het onderwerp te vermijden of antwoord je met een vaag “wel oké”. Herkenbaar?

Waarom is het zo moeilijk om goede voornemens vol te houden?

Veel leraren starten het nieuwe schooljaar met goede voornemens, maar als de werkdruk toeneemt, verdwijnen die voornemens vaak naar de achtergrond. Het begint met drukke dagen waarin je nog snel wat werk probeert af te maken, oudergesprekken voorbereidt en de nieuwe leerlingen leert kennen. Voor je het weet, vervallen oude gewoontes weer in het dagelijkse patroon. Het gevolg? Je voelt je gefrustreerd omdat het lijkt alsof je je doelen niet kunt halen.
w

Waarom is het zo moeilijk om goede voornemens vol te houden?

Het opgeven van voornemens kan een flinke impact hebben op je gemoedstoestand. De meest bekende voorbeelden zijn natuurlijk de goede voornemens die veel mensen aan het begin van het kalenderjaar maken, en die vaak al in januari sneuvelen. Voor leraren is het begin van een nieuw schooljaar een soortgelijke periode vol goede intenties. Toch, net zoals bij nieuwjaarsvoornemens, merk je dat je vaak niet verder komt dan het eerste drukke kwartaal. En wanneer die voornemens mislukken, blijft dat gevoel van falen knagen.
Hoe kun je dit patroon doorbreken? Hoe zorg je ervoor dat je jouw voornemens wél volhoudt, en ze niet alleen bereikt, maar ze ook onderdeel maakt van jouw dagelijkse routine als leraar? Het begint met een duidelijk beeld van de leraar die je wilt zijn, een beeld dat niet alleen gaat over wat je wilt bereiken, maar ook over wie je bent in je werk en hoe je je voelt tijdens de schooldagen.

Begin met het eindpunt in gedachten

Stel je voor: wie wil jij zijn als leraar? Hoe ziet een succesvolle, tevreden schooldag eruit voor jou? Denk aan details zoals hoe je je voelt als je voor de klas staat, hoe je communiceert met je leerlingen, hoe je omgaat met je werkdruk, en zelfs hoe je je dag afsluit. Dit gedetailleerde beeld van de ‘toekomstige jij’ is essentieel. Het helpt je om niet vanuit het nu naar de toekomst te werken, maar juist vanuit dat toekomstbeeld beslissingen te maken over hoe je vandaag dingen anders kunt aanpakken.
In plaats van te denken: “Wat moet ik veranderen om zo te worden?”, draai je het om: “Welke gewoontes heeft de leraar die ik wil zijn, en hoe kan ik die gewoontes vandaag al inbouwen?”

Focus op één gewoonte per keer

Stel je voor dat je een gewoonte wilt opbouwen om elke werkdag om 17:00 uur de deur van de school achter je dicht te trekken. In plaats van ’s avonds thuis nog e-mails te beantwoorden, besluit je dat je die tijd besteedt aan jezelf of aan je gezin. Door deze gewoonte elke dag vol te houden, geef je jezelf de rust die je nodig hebt om de volgende dag weer met frisse energie voor de klas te staan.
Zo creëer je stap voor stap een nieuwe dagelijkse routine die past bij de leraar die je wilt zijn, zonder dat het overweldigend aanvoelt.

Concrete voorbeelden uit de schoolpraktijk

Vaak mislukt het aanpakken van to-do lijsten omdat je pas begint na te denken over wat je gaat doen als je al in je geplande tijdsblok zit. Je verspilt dan kostbare tijd aan het wikken en wegen welke taak het belangrijkste is, terwijl alles eigenlijk even belangrijk voelt. Deze twijfel verhoogt de druk en kost je energie. Door vooraf te bepalen wat je gaat doen, geef je jezelf rust. Je kunt beoordelen op basis van deadlines, tijd en energie wat de beste keuzes zijn. Als je to-do afspraak begint, kun je direct aan de slag zonder te aarzelen of keuzes te maken.

Of misschien wil je efficiënter lesvoorbereidingen doen. In plaats van telkens alles last-minute te regelen, stel je jezelf als doel om één vast dagdeel per week in te plannen voor je lesvoorbereidingen. Deze nieuwe gewoonte geeft je niet alleen meer overzicht, maar zorgt er ook voor dat je met meer rust en zelfvertrouwen je lessen ingaat.

Toekomstige gewoontes en flexibiliteit

De leraar die je wilt worden, is geen statisch eindpunt. Terwijl je groeit in je rol, zullen je gewoontes ook veranderen. Dat is precies waarom je niet direct al je Challenges vast moet zetten voor het hele jaar. Blijf flexibel en speel in op de ontwikkelingen in je werk en je leven.

Coaching bij 2Be-Have: Breng jouw goede voornemens tot leven

Het omzetten van goede voornemens in gewoontes die blijvend zijn, vraagt tijd, geduld en de juiste begeleiding. Bij 2Be-Have helpen we je om de leraar te worden die je wilt zijn. Onze coachingprogramma’s richten zich op het versterken van jouw professionele vaardigheden en het vinden van een gezonde balans in je werk en leven. Of je nu worstelt met werkdruk, meer controle wilt over je tijd, of beter wilt worden in het stellen van grenzen: wij begeleiden je stap voor stap.

De juiste begeleiding maakt het verschil

Wil je weten hoe wij je kunnen helpen om jouw goede voornemens voor het nieuwe schooljaar werkelijkheid te maken? Plan een kennismakingsgesprek en ontdek hoe je met vertrouwen en voldoening dit schooljaar kunt starten.

Coaching traject voor management?