Jij werkt niet veel te hard


Jij werkt tegen jouw natuurlijke design in. Jij gaat niet minder werken, jij gaat anders werken.

Hoe zorg je ervoor dat je echt in een flow komt waarin alles veel minder moeite kost? Want je bent al een langere tijd moe, je bent altijd aan het werk maar echt vooruitgang merk je niet. Je hebt het druk en je blijft het druk houden. Slapen gaat ook niet helemaal lekker, je valt regelmatig in slaap op de bank en kruipt midden in de nacht verkreukeld naar je bed. Misschien word je zelfs de volgende morgen pas wakker. En dan hoop je dat een goede bak koffie jou een booster kan geven, maar ook die heeft niet het gewenste effect. Nee je bent niet overspannen aan het worden, misschien gebruik je wel de verkeerde timemanagement tools op het verkeerde moment. Of  mag je wat vaker ‘nee’ zeggen. Maar als je dit leest ga jij jouw flow ontdekken door meer te weten te komen over jouw chronotype. Jouw chronotype heeft namelijk invloed op jouw dag- en slaapritme.

Wanneer je tegen je chronotype in leeft en werkt, ga je falen. Misschien klinkt dat dramatisch, dus laten we zeggen dat je niet de successen ervaart die je zou kunnen hebben. Maar falen is wel het gevoel dat daarbij komt kijken. Het gaat niet zoals je wil. Hierdoor kun je gaan twijfelen aan jezelf, onzekerder worden over de keuzes die je maakt. In je hoofd heb je het ene beeld, maar in de praktijk loopt het toch anders. Een paar keer in de week dit voelen, is geen punt. Maar wanneer je dit dagelijks meerdere malen ervaart, zorgen de negatieve gevoelens en gedachten die erbij komen er nog eens extra voor dat jij je flow niet kan oppakken. Dat jouw focus op hetgeen komt wat niet meer lukt in plaats van waar er mogelijkheden en kansen liggen. Het kan het begin zijn van een negatief spiraal. Zo’n spiraal doorbreken is lastig! Daarom raad ik je aan om eens stil te staan bij jouw chronotype en te kijken of jij preventief hier mee aan de slag kan!

Wat is nou een chronotype? Iedereen kent de term avondmens en ochtendmens wel. Inmiddels is dit uitgebreid door Michael Breus met in totaal 4 types: dolfijn, leeuw, beer en wolf. Michael Breus heeft een interessante TED Talk hierover gegeven. Daarnaast is zijn boek in het Nederlands uitgekomen afgelopen oktober: De kracht van het juiste moment. Via zijn website kun je jouw chronotype bepalen via een test, maar gelukkig kan dat ook in het Nederlands dankzij Psychologie Magazine. Wanneer jij jouw chronotype weet, weet je meer over jouw biologische slaapritme. Maar ook wanneer de beste momenten zijn om koffie te drinken, te sporten en te eten. Wanneer je hier jouw dag- en nachtritme op aan past, merk je al resultaat. Jij geeft je lichaam dan wat het nodig heeft op het juiste moment. Maar waarom ik deze blog vooral schrijf is omdat je ook weet wanneer en hoe jouw koppie werkt. Wanneer kun jij het beste brainstormen, wanneer kun jij het beste overleggen en vergaderen? En wanneer kun jij het beste je concentreren op ingewikkelde taken.

Nu merk ik aan het begin van trajecten regelmatig dat we vastgeroest zitten in ons werk. Dat kan niet op een andere manier… dat kan niet op een ander moment… want… om vervolgens een hele rits aan argumenten (en dus ook excuses) op te sommen waarom dat niet kan. Wanneer ik vervolgens deze argumenten ga bevragen, komen we snel tot een ‘gewoon daarom’ of ‘omdat we dat altijd zo doen’. Geen goed argument? Dan is dit het moment om dus veranderingen aan te brengen! Er is zoveel mogelijk wat we niet meer zien. Je begint met weten WAT je wil veranderen. Door jouw chronotype schema weet je dat al. Maar WAARIN je het wil veranderen is de volgende stap. En daar heb je tijd voor nodig! En misschien een beetje hulp.

Dat is de uitdaging die ik bij jou neerleg. Onderzoek jouw chronotype door middel van de test. Ga vervolgens aan de slag met de planner. Print deze planner meerdere keren uit. Arceer jouw chronotype in de planner met de verschillende activiteiten die je hebt op de dag. Kleur jouw sportmomenten, maaltijden, slaap, relaxtijd en neem de moeite om jouw werktijd ook te arceren met de verschillende werkvormen. Leg deze planner naast jouw agenda voor de komende week. Zijn er dingen die overeenkomen? Zijn er dingen die echt met elkaar botsen?

Met een ander uitgeprinte planner ga jij de komende week plannen. Probeer zoveel mogelijk naar je chronotype te werken, eten, slapen en sporten. Wijzig afspraken en verander het moment waarop je taken doet. Dat is vaak een lastige uitdaging! Want hiervoor heb je timemanagement skills nodig! En soms een beetje lef. Daar help ik jou graag bij! Hoe?

Volg me op social media zodat jij op de hoogte bent van mijn webinars rondom werkdruk, de pomodorotechniek of de 5 elementen lifestyle. Ik word regelmatig door organisaties ingehuurd die mijn webinar of training kosteloos of voor een aantrekkelijk tarief aanbieden. Kun jij niet wachten en ben jij er helemaal klaar voor of klaar mee? Neem dan contact op om te overleggen hoe ik jou persoonlijk kan helpen om meer te halen uit jouw chronotype.