Jij werkt niet te hard, maar tegen je natuurlijke ritme in
Werk niet harder dan je kunt
Als leraar herken je dit vast: de constante druk om meer gedaan te krijgen, terwijl je dag vaak gevuld is met onverwachte situaties, last-minute verzoeken en een steeds groeiende to-do lijst. De energie die je hebt, lijkt nooit voldoende om alles af te ronden, en vaak heb je het gevoel dat je altijd “aan” staat. Misschien eindig je je dag uitgeput, val je in slaap op de bank, om vervolgens halverwege de nacht naar bed te strompelen. De volgende ochtend begint hetzelfde riedeltje opnieuw, hopend dat die kop koffie je de energie geeft die je zo hard nodig hebt. Klinkt dit bekend?
Wat als het probleem niet ligt aan hoe hard je werkt, maar aan wanneer en hoe je werkt? Als je je werkuren beter zou afstemmen op je natuurlijke ritme, zou je dan meer gedaan krijgen, met minder moeite?
Leer je chronotype kennen
In de waan van de schooldag is het makkelijk om vast te zitten in routines die misschien helemaal niet bij jouw natuurlijke energiepatronen passen. Sta je vroeg op om die lesvoorbereidingen te doen, maar ben je eigenlijk op je best in de middag? Of probeer je juist ’s avonds laat nog werk af te krijgen terwijl je lichaam eigenlijk rust nodig heeft?
Dit heeft alles te maken met je chronotype. Je hebt vast wel eens gehoord van ochtend- en avondmensen, maar wist je dat er meer nuances zijn? Volgens Michael Breus, auteur van De Kracht van het Juiste Moment, zijn er vier chronotypes: de dolfijn, de leeuw, de beer en de wolf. Elk chronotype heeft zijn eigen optimale momenten van productiviteit en rust. Door te weten welk chronotype je bent, kun je niet alleen je slaap- en eetpatronen verbeteren, maar ook leren wanneer je het beste kunt brainstormen, vergaderen of die administratieve klussen aanpakken. Dit kan je helpen om je tijd en energie efficiënter te gebruiken, waardoor je werkdag minder zwaar voelt.
In de praktijk van de leraar
Laten we dit eens toepassen op de dagelijkse realiteit van het onderwijs. Stel je voor dat je een beer-chronotype hebt, wat betekent dat je het meest productief bent tussen 10:00 en 14:00 uur. In plaats van je ochtenden te besteden aan intensief vergaderen of het uitwerken van complexe lesplannen, gebruik je die tijd om rustig je dag op te starten met taken zoals e-mails beantwoorden of voorbereidingen treffen voor de lessen later op de dag. Zodra je piekproductiviteit aanbreekt, duik je in de lessen of de moeilijkere taken zoals het nakijken van toetsen of het ontwikkelen van nieuwe lessen.
Voor een wolf-chronotype, die pas in de middag en vroege avond op stoom komt, kan het plannen van vergaderingen later op de dag helpen om beter bij je energiepiek aan te sluiten. Je zou je ochtenden bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor het observeren van lessen of om in de klas te werken aan groepsprojecten waar minder intensieve focus voor nodig is.
Sta stil bij de mogelijkheden
Het doorbreken van vastgeroeste patronen kan moeilijk zijn, vooral als je denkt dat het onderwijs strakke schema’s vereist waar geen ruimte is voor flexibiliteit. Maar stel jezelf eens de vraag: zou het mogelijk zijn om bepaalde lessen of vergaderingen op een ander moment te plannen? Of om administratieve taken zoals het invullen van leerlingendossiers te doen op momenten waarop je weet dat je concentratie op zijn hoogst is?
Aan de slag met jouw chronotype
Als je nu nieuwsgierig bent geworden naar jouw chronotype, start dan met een simpele test. Psychologie Magazine biedt een gratis chronotype test die je inzicht geeft in jouw optimale ritme. Zodra je dit weet, kun je experimenteren met het aanpassen van je dag- en werkritme. Plan bijvoorbeeld het nakijken van toetsen op een moment waarop je concentratie hoog is, of probeer te vergaderen tijdens je piekuren. Je zult merken dat taken die normaal gesproken veel energie kosten, ineens een stuk gemakkelijker worden.
Timemanagement op basis van je chronotype
Bij 2Be-Have helpen we leraren niet alleen om hun werkdruk te verlichten, maar ook om een manier van werken te vinden die past bij hun natuurlijke ritme. In onze training ‘Timemanagement voor Leraren‘ leer je hoe je jouw dag beter kunt indelen, met aandacht voor jouw piekmomenten. Zo wordt het niet alleen makkelijker om je taken af te ronden, maar zul je ook meer voldoening ervaren in je werk.
Wil je ontdekken hoe je jouw chronotype kunt gebruiken om slimmer te werken, in plaats van harder? Plan dan een kennismakingsgesprek en ontdek hoe wij je kunnen helpen om meer grip te krijgen op je energie en je werkplezier terug te vinden.
Ontdek wat wij voor jou kunnen doen